Mental wellness to rynek wart już 121 miliardów dolarów

Mental Wellness. Nowy raport GWI

„Definiowanie ekonomii zdrowia psychicznego”. Pod takim tytułem Global Wellness Institute (GWI) opublikował swój główny raport badawczy 2020 roku. To pierwsze opracowanie, które definiuje dobre samopoczucie psychiczne (mental wellness) zamiast zdrowia psychicznego. To także pierwszy raport, który określa dobre samopoczucie psychiczne jako globalny przemysł oraz identyfikuje i porównuje jego kluczowe podsegmenty, które mają też wpływ na kierunek rozwoju ofert w obiektach spa i hotelarstwie

W szczegółowym raporcie stwierdzono, że światowa gospodarka zdrowia psychicznego jest warta 120,8 miliardów dolarów. Wyliczenia dokonano w oparciu o wydatki konsumentów w czterech sektorach rynku obejmujących:

  1. Zmysły, przestrzeń i sen (49,5 miliarda dolarów),
  2. Nutraceutyki i składniki botaniczne pobudzające mózg (34,8 miliarda dolarów),
  3. Techniki samodoskonalenia (33,6 miliarda dolarów)
  4. Medytację i mindfulness (2,9 miliarda dolarów).

Najważniejsze segmenty rynku mental wellness

Definicja dobrego samopoczucia psychicznego a zdrowie psychiczne

GWI definiuje dobre samopoczucie psychiczne (metal wellness) jako „wewnętrzny zasób, który pomaga nam myśleć, czuć, łączyć się i funkcjonować. Jest to aktywny proces, który pomaga nam budować odporność, rozwijać się i rozkwitać”.

Raport przedstawia kompleksowy paradygmat zrozumienia różnicy między „zdrowiem psychicznym” a „dobrym samopoczuciem psychicznym”. Autorzy proponują „model podwójnego kontinuum”, w którym dobre samopoczucie psychiczne (mental wellness) jest dynamicznym procesem przechodzenia od stanów stagnacji do odporności i rozkwitu. Kluczowe strategie dobrego samopoczucia psychicznego można podzielić na cztery ścieżki: aktywność i kreatywność; wzrost i odżywianie; odpoczynek i odmłodzenie; oraz związek i znaczenie.

Co wchodzi w skład rynku dobrego samopoczucia psychicznego?

Badanie jest pierwszym, które zdefiniowało branżę zdrowia psychicznego: „Obejmuje firmy, których głównym celem jest pomoc na ścieżkach zdrowia psychicznego, takich jak wzrost i odżywianie oraz odpoczynek i odmładzanie”. W ramach tych ścieżek identyfikuje ono cztery sektory, które łączą się, tworząc wyłaniający się rynek: 1) zmysły, przestrzenie i sen, 2) nutraceutyki i składniki botaniczne pobudzające mózg, 3) samodoskonalenie i 4) medytacja i mindfulness.

Raport dokładnie wyjaśnia, co obejmuje branża zdrowia psychicznego, a czego nie zawiera i dlaczego. Wybrano cztery segmenty, ponieważ są to te, które konsumenci i firmy najcześciej  identyfikują jako jednoznacznie kojarzone ze zdrowiem psychicznym.

Nie obejmuje on rozwiązań, które mogą być bardzo korzystne dla zdrowia psychicznego, ale których głównym celem jest coś innego (np. fitness, zdrowa żywność, sztuka i literatura, zwierzęta domowe) ani elementów należących do dziedziny medycyny (np. psychoterapia lub laboratoria snu).

Ekonomia zdrowia psychicznego. Przegląd segmentów rynku.

1. Zmysły, przestrzeń i sen – 49,5 miliarda dolarów

Największy sektor zdrowia psychicznego, ta kategoria obejmuje produkty, usługi i projekty, które są ukierunkowane na nasze zmysły i połączenie umysłu z ciałem, wraz z rosnącym zrozumieniem, że bodźce środowiskowe mają duży wpływ na nasz nastrój, poziom stresu i sen. Sen jest ważnym podsegmentem branży, obejmującym eksplodującą gamę rozwiązań optymalizujących sen i środowisko snu, w tym inteligentną pościel i akcesoria do spania; aplikacje do snu, urządzenia do noszenia i urządzenia śledzące; ośrodki snu i kawiarnie do drzemki.

Segment obejmuje też dźwięk (terapia dźwiękiem, biały szum, redukcja szumów i muzyka przyczyniająca się do dobrego samopoczucia); zapach (aromaterapia, zapachy do domu i dyfuzory); dotyk (zabawki i gadżety antystresowe oraz koce obciążeniowe); i światło (urządzenia konsumenckie zorientowane na człowieka i do terapii światłem). Obejmuje doświadczenia multisensoryczne w czasie podróży wellness oraz wizyty w spa (od basenów flotacyjnych po leśne kąpiele) oraz projektowaniu i architekturze opartej na zmysłach (tj. projektowanie biofilne i oświetlenie okołodobowe).

2. Pobudzające mózg nutraceutyki i składniki botaniczne – 34,8 miliarda dolarów

Mnożą się produkty spożywcze, których konkretnym celem jest poprawa zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia, w tym naturalne suplementy, zioła i składniki roślinne oraz funkcjonalna żywność i napoje – twierdząc, że poprawiają zdrowie mózgu, sen, pamięć i energię.

Kategoria ta obejmuje również leki roślinne, które są coraz częściej stosowane dla zdrowia psychicznego, a legalny rynek konopi indyjskich i ich pochodnych eksplodował w ciągu ostatnich kilku lat. Ponadto konopie indyjskie i CBD trafiają do wielu suplementów, żywności i napojów. Segment obejmuje również psilocybinę i inne grzyby funkcjonalne, przy czym ten pierwszy odnotowuje gwałtowne przyspieszenie w badaniach klinicznych do zastosowania w prawie każdym problemie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. Szybsze rozluźnienie regulacji oznacza, że ​​leki psychedeliczne na bazie roślin będą coraz częściej stosowane zarówno do celów psychodelicznych, jak i do leczenia klinicznego. Przykładowo, w zeszłym tygodniu stan Oregon w Stanach Zjednoczonych zalegalizował magiczne grzyby, a Dystrykt Kolumbii zdekryminalizował rekreacyjne użycie psilocybiny i innych psychodelików.

3. Samodoskonalenie – 33,6 miliarda dolarów

Segment ten obejmuje szeroki zakres działań zwykle związanych z samopomocą i rozwojem osobistym, w tym książki self-help, media, wideo, aplikacje i platformy internetowe; guru i influencerzy self-help; trenerzy osobiści i życiowi; organizacje prowadzące zajęcia, warsztaty i rekolekcje; organizacje samopomocowe i grupy wsparcia wzajemnego; produkty / usługi w zakresie poprawy funkcji poznawczych i treningu mózgu; oraz nowe, kreatywne organizacje, aplikacje i platformy internetowe zwalczające samotność i izolację.

4. Medytacja i mindfulness – 2,9 miliarda dolarów

Podczas gdy medytacja i mindfulness to prawdopodobnie podejścia najsilniej kojarzone z „dobrostanem psychicznym”, jest to najmniejszy (chociaż niezwykle szybko rozwijający się) rynek, ponieważ, podczas gdy miliony ludzi na całym świecie praktykują medytację, tylko niewielka część wydaje na nią pieniądze.

Kategoria ta obejmuje wszystkie formy praktyki medytacji, powiązane praktyki mindfulness (np. pracę z oddechem, obrazowanie z przewodnikiem, skanowanie ciała, ćwiczenia relaksacyjne) oraz produkty i usługi, które wspierają te praktyki. Kluczowe kategorie wydatków obejmują zajęcia, nauczycieli, rekolekcje, książki i platformy internetowe – z aplikacjami mobilnymi (takimi jak Calm, Headspace, Insight Timer), które są ogromnym motorem przyjęcia i wydatków wśród konsumentów. Rośnie rynek akcesoriów do medytacji (np. poduszek, koralików, dzwonków) i produktów mindfulness (np. czasopisma, kolorowanki), a także szybko rozwijająca się gama połączonych gadżetów, trackerów i monitorów wspierających medytację (np. opaski na głowę, okulary, czujniki do noszenia, lampy) – z których wiele opiera się na technologiach biofeedback, neurofeedback i wirtualnej rzeczywistości.

Opracowano na podstawie informacji prasowej: Global Wellness Institute