Międzynarodowy Raport Turystyki Wellness & Spa 2013 (IWSTM) opublikowany przez Tourism Observatory for Health, Wellness and Spa (TOHWS) zauważa, że drugą najważniejszą grupą klientów są samotnie podróżujące kobiety i grupy przyjaciół. Rodziny z dziećmi, samotni mężczyźni oraz matki i córki lokują się dopiero w trzecim najważniejszym segmencie grupy klientów.
Raport został przygotowany na podstawie badań przeprowadzonych w 420 obiektach spa & wellness Azji, Afryki, Europy, Australii i Nowej Zelandii oraz Ameryki Północnej i Południowej. Wzięło w nim udział ponad 50 wiodących globalnych operatorów – w tym Mandarin Oriental Hotel, Hotel Oberoi , Peninsula Hotels oraz Fairmont Hotels & Resorts.
Raport ujawnił duże różnice między oczekiwaniami turystów lokalnych i kontynentalnych oraz turystów podróżujących po całym świecie. Najbardziej popularne wśród grupy turystów lokalnych i krajowych są obiekty z dobrze rozwiniętymi usługami prorodzinnymi. Korzysta z nich 20,6% i 21,3% respondentów. Turyści podróżujący po świecie wybierają natomiast przede wszystkich obiekty typu spa destination. Aż 15% wybierało właśnie takie obiekty jako cel swojej podróży.
Ta sama grupa klientów (48%) jest też bardziej zorientowana na usługi spa & wellness, traktując to jako część swojego stylu życia. Dla turystów lokalnych i krajowych nie jest to już tak istotne. W tej grupie tylko 11,8% 17% kierowało się przy wyborze miejsca wypoczynku takim kryterium.
Raport IWSTM ujawnił też inne kluczowe trendy rozwoju rynku spa: zabiegi ukierunkowane na rezultat oraz zabiegi i metody naturalne. Są to w tej chwili najczęściej wybierane zabiegi przez klientów we wszystkich grupach (turyści lokalni 24,4%, turyści krajowi i międzynarodowi 28,1%).
Z przeprowadzonych badań wynika też, że w ubiegłym roku 2012, europejski rynek spa zanotował dużą recesję. Liczba turystów miejscowych i krajowych odwiedzających spa zmniejszyła się aż o 1,7% i 1,2%. Globalnie jednak cały rynk spa odnotował wzrost liczby klientów o 1,9%. Największe wzrosty odnotowały obie Ameryki oraz Australia – od 4,6% do 5%. Wzrost klientów był też odczuwalny w Afryce. Tamtejsze obiekty spa odwiedziło 5% więcej turystów krajowych i 6,9% więcej turystów międzynarodowych.
Informacja przygotowana na podstawie artykułu z magazynu Professional Beauty.