8 trendów wellness nie tylko na 2017 rok

Löyly. Nowoczesny kompleks saunowy w Helsinkach, który wpisuje się nowy trend społeczny. Zdjęcie: Avanto Architects autorstwa Kuviocom

W czasie 10. Światowego Szczytu Wellness (Global Wellness Summit), w którym miałem okazję wziąć udział, zdefiniowano  8 najważniejszych trendów, które będą się rozwijać na całym świecie w najbliższym czasie. Wiele z nich można już zauważyć w Polsce, choć nie wszystkie. Na pewno warto jednak je dokładnie przeanalizować, ponieważ mogą stać się inspiracją do dalszego rozwoju obiektów i hoteli spa.

Trend #1

Sauna wymyślona na nowo

Dziś projektując strefę wellness należy zapomnieć o gościach samotnie siedzących na ławce w pudełkowej saunie. Współczesna sauna stała się miejscem eventowym. Ludzie przychodzą do niej jak do teatru, aby brać udział w szalonych sesjach „aufguss”, które w rytm muzyki prowadzi saunamaster przebrany np. w Lorda Vadera. Sauna stała się po prostu miejscem zabawy, gdzie można spędzić czas w fajnym towarzystwie (Hot sauna is cool). W Helsinkach 11 marca 2017 roku odbył się Dzień Sauny, w czasie którego otwarto bezpłatnie dla gości 50 takich obiektów. W Polsce natomiast organizuje się natomiast imprezę Sauna Night, w której bierze udział ponad 1000 uczestników. Z drugiej strony widoczny jest trend potrzeby bliższego kontaktu z naturą, czyli budowania wiosek saunowych na zewnątrz hoteli, tak jak to od zrealizował w Polsce Hotel Manour House, który stworzył Witalną Wioskę Spa.

Dzień Sauny w Helsinkach. Autor zdjęcia Eetu Ahanen.

Trend #2

Architektura wellness

Do tej pory architektura hotelowa kojarzyła nam się głównie z budynkami, które projektowano tak, aby wywołać oszałamiający efekt „WOW”. Dziś funkcja estetyczna nie jest już najważniejsza. Coraz częściej projektanci zastanawiają się jak stworzyć przestrzeń (dom / apartament / hotel), który będzie przyjazny przede wszystkim dla zdrowia człowieka. Hotel, który będzie w stanie zapewnić lepsze powietrze niż to na zewnątrz, doskonałą wodę, przyjazne oświetlenie i akustykę oraz będzie produkować własną energię – nad takimi rozwiązaniami zastawiają się najlepsze biura architektoniczne. Niestety w Polsce trudno wciąż spotkać tak zaawansowane projekty.

Nowe budynki mieszkalne, które produkują własną energię. Zdjęcie: Victoria Lockhart, GWS 2016

Trend #3

Cisza

W dzisiejszym świecie, w którym funkcjonujemy 24 godziny na dobę, głównym zadaniem obiektów wellness jest umożliwienie całkowitego „wyłączenia” hałasu. Na przykład w hotelu Therme Laa w Austrii uruchomiono pierwsze “Silent Spa” z zachwycającą architekturą wnętrz przypominającą świątynię. Zresztą współczesne luksusowe strefy spa coraz częściej przypominają „klasztory wellness”, które są wypełnione wszechograniającą atmosferą kontemplacyjną: bez sygnału Wi-FI i z zakazem wnoszenia smartfonów. Coraz częściej cisza wkracza nawet do restauracji hotelowych, gdzie tak jak w Hotel Bania Thermal & Ski w Białce Tatrzańskiej, śniadanie można zjeść w wydzielonej części, gdzie jest zakaz rozmawiania.

Nowe, zupełnie ciche spa w hotelu Therme Laa w Austrii. Nowoczesna interpretacja architektury sakralnej. Zdjęcie: Vamed Vitality

Trend #4

Sztuka i kreatywność

W XIX wieku nie wyobrażano sobie prawdziwego spa bez sztuki. Zwłaszcza w Europie. Dziś owo naturalne połączenie sztuki i odnowy ducha i ciała wraca do łask. We wiodących obiektach hotelowych sztuka, muzyka, literatura, teatr, opera, taniec – stają się częścią doświadczenia wellness gości. Przykładem może być słynny uzdrowiskowy hotel Schloss Elmau w Niemczech, gdzie odbywa się ponad 200 koncertów muzyki poważnej rocznie. Także w Polsce niektórzy dyrektorzy obiektów hotelowych wprowadzają sztukę wysoką w swoje progi, tak jak Głęboczek Vine Resort & Spa, który otworzył Scenę Bahusa, na którą zaprasza z przedstawieniami zawodowe zespoły teatralne. Regularne koncerty organizuje natomiast Zamek Na Skale, gdzie występują znani polscy muzycy.

Koncert Józefa Skrzeka w Zamku na Skale

Trend #5

Wellness odnawia piękno

Branża kosmetyczna o wartości 1 biliona USD to prawdziwy goliat rynku wellness, który w całości jest wart 3,7 biliona dolarów. Mimo swojej potęgi coraz bardziej przeobraża się, aby zaspokoić potrzeby konsumentów mających obsesję na punkcie zdrowia, autentyczności i „wewnętrznego piękna”. Dowodem na to może być absolutny wzrost popularności wszelkiego rodzaju produktów doustnych (od suplementów pod nutrikosmetyki), które mają działać od wewnątrz oraz kosmetyków ekologicznych i naturalnych. Dodatkowo należy oczekiwać, że prewencyjne podejście do piękna (zapobieganie starzeniu skóry) będzie zastępować starą metodę poprawiania wyglądu.

Koktajl detoksykujący francuskiej marki kosmetycznej Academie Scientifique de Beaute. Paris www.academie.pl

Trend #6

Przyszłość jest zdrowiem psychicznym

Jeśli chodzi o zdrowie psychiczne, nasz świat ma prawdziwy problem. Na depresję oraz stany lękowe cierpi z roku na rok coraz więcej ludzi, a eksperci twierdzą, że do roku 2030 choroby tego typu będą na pierwszym miejscu listy (WHO). Dziś to miejsce zajmuje otyłość. Dlatego resorty oraz hotele spa coraz częściej zapraszają do współpracy neurologów i psychoterapeutów oraz organizują zajęcia medytacyjne. Część z nich tworzy specjalne strefy głębokiej relaksacji, które wprowadzają w stan alfa, bliski właśnie stanowi medytacyjnemu. W Polsce takie sesje proponuję m.in. Czarny Potok Luxury Collection w Krynicy Zdroju (zobacz video). Powstają nawet specjalne programy oraz zabiegi, których zadaniem jest ułatwianie zasypiania.

Strefa głębokiej relaksacji AlphaSphere www.forspagroup.pl

Trend #7

Oswajanie słowa na R

Paradoksalnie jedyną grupą, która była dyskryminowana w świecie wellness, byli ludzie chorzy na raka. Dziś to nastawienie się jednak zmienia m.in. dzięki pionierskiemu programowi „Wellness dla Raka (Wellness for Cancer)”, dzięki któremu hotele spa, kształcą swoich terapeutów w jak sposób mają opiekować się chorymi na nowotwory. W Londynie autorski program zabiegowy w Hotelu Corinthia wprowadziła właśnie marka kosmetyczna ESPA, a na Filipinach resort The Farm oferuje gościom 6-dniowy holistyczny program wspomagający chorych na nowotwory.

Hotel spa coraz częściej oferują program dla osób w trakcie leczenie onkologicznego.

Trend #8

Wellness dla wszystkich

Przez wiele lat branża spa doprowadziła do sytuacji, w której obiekty wellness przeznaczone były dla wąskiej grupy klientów. Ukuto nawet termin: getta wellness, ponieważ nie każdego było stać na 90 minutowy masaż z a 200 dolarów. Ten etap jednak powoli się kończy. Współczesny wellness staje się bardzie demokratyczny i bardziej przystępny. Nowy model Turystki Wellness 2.0. zakłada powstawanie całych dzielnic, miast i regionów podporządkowanych filozofii wellness. W trakcie przygotowania jest już taka wioska wellness The Llanelli Wellness and Life Science Village w Południowej Walii.  Ma ona służyć zarówno mieszkańcom regionu, jak i turystom. Ten trend realizowany jest też w hotelach spa, które już teraz w ramach pobytu, bez dodatkowej opłaty, oferują swoim klientom bezpłatne formy aktywności wellness. Taki program wdrożył w Polsce np. Kormoran Wellness Medical Spa, który oferuje w czasie letniego swoim klientom codzienne bezpłatne aktywne zajęcia z terapeutami i trenerami w ramach programu Wellness Life Balance.

Goście hoteli Kormoran Wellness Medical Spa mogą w czasie urlopu skorzystać bezpłatnie z zajęć wellness.

Więcej informacji na temat trendów wellness znajdziecie w opracowaniu przygotowanym przez Global Wellness Institute.