5 praktycznych porad w jaki sposób przygotować ofertę spa w 2021

Jak przygotować ofertę spa w 2021

W liczbie kierunków, które mają obowiązywać w 2021 roku w branży spa i wellness można naprawdę się pogubić. Dlatego specjalnie dla Was zebrałem wszystkie najważniejsze raporty i wybrałem te trendy, które mogą mieć wpływ na polski rynek, a także podsumowałem to, na co warto zwrócić uwagę budując ofertę na nowy sezon.

 

COVID-19 wpłynął na sytuację w branży spa i wellness na całym świecie. Dramatycznie ograniczył jej możliwości rozwoju oraz dostęp ludziom do zabiegów. Jednak wpływ wirusa na branżę dotyczy nie tylko aspektu ekonomicznego. Sytuacja pandemiczna w sposób radykalny zmieniła podejście ludzi do zdrowia i dbania o siebie i bliskich. Tym samym zamieniły się także ich oczekiwania w stosunku do obiektów spa. A to prędzej, czy później pozwoli na pojawienie się innowacyjnych rozwiązań i nowej jakości, której temu rynkowi w ostatnich czasach bardzo brakowało. Zwłaszcza w Polsce.

Jedzenie jako medycyna! 

Zwrot w kierunku zdrowia jest już chyba widoczny dla wszystkich gołym okiem. Jednak ludzie jeszcze bardziej będą dbać o swoje zdrowie i odporność nie tylko przez aktywność fizyczną. Ich uwaga zwróci się dodatkowo w stronę witamin, suplementów, napojów czy pożywienia, które im tego dostarczy. Tym bardziej, że rośnie świadomość, że nasze zdrowie psychiczne związane jest z tym co jemy, a dokładniej z tym co dostarczamy jelitom będącym drugim mózgiem człowieka. Dlatego też uważniej będziemy przyglądać się temu, co będzie serwowane w hotelowych restauracjach. Zwłaszcza na śniadanie, które dla wielu osób jest często najważniejszym posiłkiem dnia. 

Porada #1  W spa możemy doskonale wykorzystać ten trend rozszerzając ofertę o  konsultacje z dietetykami i naturopatami, które mogą być nie tylko początkiem ustalenia całościowego programu zabiegowego, ale sposobem na zwiększenie retencji w spa. 

Jedzenie jako medycyna w hotelach spa

Mental wellness

O tym trendzie pisałem już w zeszłym roku przy okazji omawiania raportu przygotowanego przez Global Wellness Institute. Sytuacja pandemiczna doprowadziła bowiem do problemów psychicznych u wielu osób. Ich podłożem stał się panujący wokół strach, problemy na rynku pracy, śmierć bliskich osób, a także sama izolacja i ograniczone możliwości wyjścia z domu i spędzania czasu z przyjaciółmi. 

Dlatego problemy związane z depresją czy nerwicą staną w centrum uwagi. Osoby cierpiące z tego powodu będą szukały nie tylko pomocy u profesjonalnych terapeutów, ale też naturalnych sposobów na poradzenie sobie z tymi stanami np. medytacji czy odpowiedmich imhalacji.

Porada #2 Jednym z przejawów stanów depresyjnych jest niedobór snu. Warto zatem wprowadzić do menu spa zabiegi ułatwiające zasypanie wykorzystujące działanie olejków aromaterapeutycznych oraz wieczorne sesje medytacyjne joga-nidra.

Yoga Nidra

Staycation, czyli alternatywa dla wyjazdów

Ten kierunek rozwoju może być dużą szansą dla krajowego rozwoju turystyki. Na naszych oczach rozwijają się na całym świecie alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu, wakacji i podróży, tzw. staycations. Przez ten termin rozumie się wakacje spędzone we własnym kraju, a nie za granicą lub czas spędzony w domu i obejmujący jednodniowe wycieczki do lokalnych atrakcji. 

Dlatego jak zauważają autorzy raportu „Wellness During and Post-COVID-19”, może to być doskonała okazja dla obiektów spa do zbudowania nowej grupy lojalnych klientów mieszkających w najbliższej okolicy. Jeśli oferta będzie dobrze reklamowana, to przyciągnie ona na pewno uwagę tych, którzy tęsknią za zwykłymi wyjazdami i nowymi doświadczeniami.

Porada #3 Jeżeli prowadzisz hotelowe spa rozważ wprowadzenie kart członkowskich lub abonamentowych dla mieszkańców, które będą pozwalały na dostęp do atrakcji wodnych. Mogą one być ograniczone czasowo np. od poniedziałku do czwartku kiedy obłożenie w hotelu jest mniejsze. Będzie to też doskonała okazja do sprzedaży oferty zabiegowej oraz produktów detalicznych. 

Staycation, czyli alternatywa dla wyjazdów

Hotel spa jako miejsce pracy? Czemu nie!

Formuła pracy zdalnej nie jest nowym konceptem i w ostatnich latach była coraz bardziej popularna w krajach rozwiniętych. Jednak w 2020 roku staliśmy się świadkami kiedy biura z dnia na dzień opustoszały, a mieszkania prywatne stały się miejscem wykonywania obowiązków zawodowych dla miliardów ludzi na całym świecie. Co więcej panuje powszechne przekonanie, że firmy będę chciały częściowo ten stan zachować nawet po ustąpieniu pandemii. Oznacza to duże oszczędności w działalności operacyjnej. 

Coraz więcej osób będzie więc mogło wykonywać swoją pracę z dowolnego miejsca na świecie. Dzięki temu ich możliwości wyjazdów i podróżowania wzrosną. 

Paradoksalnie ta sytuacja może zostać wykorzystana przez hotele. Już część z nich oferuje możliwość długoterminowego wynajmu pokoi hotelowych dla pracowników.  A co ze spa w takim obiekcie? „Jeśli znudzi ci się coworking lub praca w domu, możesz weź pod uwagę środowisko pracy spa – uważa Laszlo Puczko, założyciel Health Tourism Worldwide. Jego zdaniem typowy układ spa lub wellness może być idealny do zaadaptowania dla indywidualnych przestrzeni do pracy i zabiegów. Zamiast utrzymywać nierentowne strefy zabiegowe w czasie pandemii, można je wynająć do pracy dla gości hotelu.

Porada #4 Nawet jeżeli nie chcesz zamieniać swojego spa w przestrzeń do pracy zdalnej, to możesz stworzyć specjalną ofertę dla gości przebywających na zasadach długoterminowego wynajmu pokoju hotelowego. Stwórz pakiet mini-zabiegów poprawiających efektywność pracy. To może być propozycja 15 minutowego masażu w ciągu dnia lub serwis aromaterapeutyczny poprawiający zdolność koncentracji. 

Hotel spa jako miejsce pracy

Obsesja bezpieczeństwa

No touch, no problem” – to praktycznie nowy trend wellness. Strach przed infekcją i zwiększona świadomość zdrowotna napędza zapotrzebowanie na produkty higieniczne i popycha konsumentów do korzystania rozwiązań bezdotykowych w codziennym życiu, zauważają autorzy raportu Top 100 Global Consumer Trends 2021 przygotowanego prze Euromonitor. Płatności bezdotykowe, dostawy produktów pod drzwi, częstsze mycie rąk, unikanie dużych skupisk – to nowe normy zachowania społecznego. 

Będą miały one też wpływ na formy wypoczynku. Dużo chętniej będziemy spędzać czas wolny w mniejszym gronie i na wolnym powietrzu oraz wybierać sposoby sprzyjające bardziej indywidualnym potrzebom relaksu (piesze wycieczki, wypady rowerowe, yachting… ). 

W samych strefach spa popularnością cieszyć się będą oferty bezdotykowe, choć oczywiście zapotrzebowanie na tradycyjny masaż i zabiegi nie zniknie. Lista innych możliwości jest jednak długa: suche masaże wodne, krioterapia, tlenoterapia, sesje w komorze hiperbarycznej lub w kabinach infra-red, muzykoterapia czy dożylne wlewy witaminowe. Wiele form aktywnego spędzania czasu przeniesie się też do domów, łącznie z zabiegami spa i wellness. 

Porada #5 Już dziś zastanów się, czy w okresie letnim nie możesz świadczyć usług spa na zewnątrz (outdoor spa) oraz wprowadź bezdotykowe propozycje zabiegowe. Warto też rozważyć wprowadzenie usług wellness w pokojach hotelowych. Takie rozwiązanie proponuje marka Aromatherapy Associates. Opracowała ona program rytuałów relaksacyjnych, które goście hotelu mogą sami przeprowadzić w zaciszu swojego pokoju. 

 

Arkadiusz Dawidowski

Międzynarodowy konsultant spa oraz doradca wellness hospitality. Od 2005 roku tworzy koncepcje spa dla hoteli w całej Polsce.

Zobacz referencje

 

Jeżeli wciąż czujesz niedosyt pomysłów lub szukasz dodatkowych inspiracji na sezon 2021, to zajrzyj na strony, do których prowadzą poniże linki.  

1. Wellness During and Post-COVID-19 (Hall of Wellness Awards) 

2. The Future of Wellness 2021 (Global Wellness Institute)

3. Spa and Wellness Trends for 2021 (The Good Spa Guide)

4. Top 10 Wellness Trends for 2021 (WTS International)

5. Top 5 Spa Trends to Watch in 2021 (Mindbody)