Idą złote lata dla wellnessu

GSWS 2013Defining Moment. Pod takim hasłem odbył się w tym roku w Indiach (4-7 października) Global Spa & Wellness Summit. W spotkaniu wzięło udział około  400 liderów i ekspertów z 40 krajów świata, którzy zastanawiali się na rolą idei wellness w rozwoju globalnej turystyki. Po raz pierwszy w historii przedstawione zostały badania dotyczące rozwoju rynku wellness & spa na świecie.

Raport zatytułowany Global Wellness Tourism Economy został przygotowany przez nowojorską organizację badawczą SRI International na zlecenie Global Spa & Wellness Summit. Jego wyniki są bardzo optymistyczne i wręcz pokazują, że najbliższe lata to złoty wiek dla branży wellness.

Według danych SRI turystyka wellness rozwija się szybciej niż jakikolwiek inny sektor turystyki. W tej chwili jej wartość wyceniana jest na prawie 439 mld dolarów i do 2017 roku wzrośnie do 679 mld dolarów. Szacuje się, że ten sektor będzie rósł około 9% każdego roku i będzie większy o 50% niż w innych gałęziach turystyki.

[flickr id=”10476053916″ thumbnail=”medium” overlay=”true” size=”medium” group=”” align=”center”]

Według specjalistów powodem tak dużego wzrostu są globalne zmiany w stylu życia społeczeństw. Potrzeba zachowania zdrowia oraz dobrej kondycji psychofizycznej staje się głównym powodem wyjazdów. „Przez dziesiątki lat, sama koncepcja wakacji kojarzyła się z nadmiarem: dużo jedzenia, picia, a zbyt mało snu. To powodowało, że wielu turystów po powrocie było w gorszym stanie zdrowotnym niż przed wyjazdem na wakacje – mówi Ophelia Yeung, autorka badań i dyrektor SRI International. “Te nowe badania wyraźnie pokazują, że coraz więcej osób wybiera takie miejsca wakacji, które pomogą im zachować zdrowie w czasie podróży. Rośnie też segment klientów, którzy wybierają konkretne miejsca, gdzie będą mogli wyłącznie poprawić swoje osobiste samopoczucie”.

Spa wciąż będą odgrywały ważną rolę w rozwoju całego rynku turystyki wellness.

Dziś 41% jego wartości generowane jest przez turystów spa. Jednakże raport jasno pokazuje, że 59% rynku nie jest powiązane ze spa. Zalicza się do niego wyjazdy do hoteli uzdrowiskowych, źródeł termalnych, eko-turystykę, centra jogi i fitness oraz wiele innych rodzajów aktywności, które pozwalają odzyskać życiową harmonię. Badania jasno też pokazują, że turystykę wellness przede wszystkim napędzają lokalni turyści. Ich podróże stanowią 84% wszystkich wyjazdów. Wydają też o 150% więcej niż inni turyści krajowi. Pochodzą głównie z krajów uprzemysłowionych i należą do klasy średniej: wyedukowanej i dobrze zarabiającej.

Europa w defensywie

W tej chwili są to głównie turyści z Europy i Ameryki Północnej (ponad 50% wszystkich podróży). Jednak tendencja się zmienia. Raport przewiduje, że w 2017 roku rynek będzie napędzany przede wszystkim przez turystów z Azji, Ameryki Południowej, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Dlatego już teraz kraje europejskie powinny bardziej angażować się zwłaszcza w Chinach i zachęcać turystów z tego regionu do przyjazdów na wakacje w Europie. Co ciekawe Polska ma bardzo duże szanse, aby skonsumować całkiem spory kawałek światowego tortu. Autorzy badań twierdzą, że w latach 2012–2017 będziemy na 7. pozycji wśród krajów europejskich z liczbą 3,5–5,5 miliona przyjazdów w celach wellnesowych.

Wellness poprawia światowe i lokalne PKB

Badania potwierdzają przekonanie wszystkich zebranych w New Delhi liderów, że wellness staje i będzie w przyszłości ważnym elementem światowej gospodarki. Już dzisiaj ten sektor turystyki zatrudnia bezpośrednio 11,7 miliona osób i generuje 1,3 biliona dolarów przychodów, co stanowiło 1,8 % całego światowego PKB w 2012 roku. Niektóre kraje takie jak Indie już dostrzegły w tym bardzo poważne źródło rozwoju i realizują kampanie promocyjne swojego kraju poprzez tematykę związaną z szeroko rozumianym well-being.

[flickr id=”10476219733″ thumbnail=”medium” overlay=”true” size=”medium” group=”” align=”center”]

„Turystyka wellness przekształci turystykę całkowicie. Jest tyle sił w XXI wielu, które napędzają do tej zmiany m.in. wzrost chorób przewlekłych i bezprecedensowego stresu współczesnego życia  – prognozował w czasie szczytu Jean-Claude Baumgarten, były prezes i dyrektor generalny World Travel & Tourism Council. – To czego ludzie chcą doświadczać w czasie wolnego czasu przechodzi ogromną zmianę wraz z pojawianiem się co roku milionów nowych miejsc, które zapewniają fizyczne, emocjonalne, duchowe i środowiskowe zdrowie połączone z możliwością przyjemnego spędzania czasu. Tego trendu nie możemy bagatelizować”

[flickr id=”10475864945″ thumbnail=”original” overlay=”true” size=”original” group=”” align=”center”]

Polski akcent

Tegoroczny szczyt był też ważny ze względu na obecność po raz pierwszy polskiej delegacji, która przygotowała dla uczestników specjalny raport na temat rynku wellness & spa w Polsce.  Nasz kraj reprezentował Arkadiusz Dawidowski, prezes Europejskiej Fundacji Spa oraz Monika Dawidowska, prezes firmy ForSpa. „Cieszę się, że Polska jest reprezentowana na Global Spa & Wellness Summit, ponieważ wasz kraj rozwija się bardzo dynamicznie. Mam nadzieję, że będę mogła go odwiedzić”  – stwierdziła Susie Ellis, założycielka wpływowego SpaFinder oraz prezes szczytu.

 

[flickr id=”10461491783″ thumbnail=”medium” overlay=”true” size=”medium” group=”” align=”center”]