Spa emocjonalne

Gabinet VIP

Dzisiaj większości inwestorów nie trzeba przekonywać, że jednym z najważniejszych elementów, który należy wziąć po uwagę przy projektowaniu spa jest architektura wnętrz. Celem powinno być stworzenie takiej przestrzeni, która poprzez design i funkcjonalność będzie oferowała klientom niezapomniane doświadczenie spa i wywoływała u klientów pozytywne emocje. Ponieważ to one są głównym produktem współczesnego spa. 

Współczesny człowiek ma wiele możliwości wyboru. Pozwala mu na to wolny rynek, którego podstawą jest wszechobecna konkurencyjność. Jednak mnogość ofert wcale nie ułatwia mu życia, ponieważ nie możliwe jest przeanalizowanie wszystkich propozycji. Dlatego podstawą wyboru konsumentów są przeważnie emocje. To dzięki nim podejmujemy wielkie i małe decyzje.  Zarówno te, które dotyczą zakupu nowego samochodu lub nowego kremu.

Tym samym regułom podlega rynek spa. Dzisiaj już nie wystarczy stworzyć hotelu z gabinetami kosmetycznym lub gabinetu kosmetycznego z kapsułą spa, żeby przyciągnąć klienta. Rynek jest pełen propozycji, wręcz nieróżniących się od siebie. Dlatego sukces mogą odnieść tylko te miejsca, które wyróżnią się z tłumu oferując nie tylko zabiegi, ale przestrzeń emocjonalnego spa, która będzie działać na jego wszystkie zmysły i pozwoli mu doświadczyć

Stworzenie emocjonalnego spa nie jest jednak tylko kwestią doboru materiałów wykończeniowych lub wystroju wnętrz. Jest to kwestia bardziej złożona i obejmuje wiele aspektów projektowania: architekturę wnętrz, identyfikację wizualną, marketing, menu spa, wyposażenie gabinetów… Te wszystkie elementy muszą tworzyć spójny system oferujący gościom określone jako doświadczenie spa.

Oczywiście jednym z najważniejszych elementów tej układanki jest architektura wnętrz, która nie może być zredukowana do prostego dekoratorstwa (co jest w tej chwili nagminne), ale musi respektować filozofię obiektu, niezbędną funkcjonalność i reguły współczesnego marketingu. Należy zatem trzymać się przy projektowaniu trzech podstawowych zasad, tak aby stało się dla klienta przestrzenią, w której nie tylko dobrze się czuje, ale wywołuje u niego pozytywne emocje.

Pierwsze dobre wrażanie

Wszystko co poznajemy, podlegSpa emocjonalnea naszej natychmiastowej ocenie tzw. pierwszemu wrażeniu. Jest to odruch instynktowny, trwający kilka sekund. W ten sposób oceniamy, czy coś się nam podoba i czy jest dla nas bezpieczne. Ten pierwszy obraz, który powstanie w naszym umyśle jest zabarwiony emocjami, długo się utrzymuje i silnie wpływa na nasze zachowanie.  Dlatego specjaliści od kreowania wizerunku ostrzegają, że nie drugiej okazji, żeby zrobić pierwsze wrażenie i od tego pierwszego kontaktu może zależeć sukces.

Tej samej regule podlega ocena spa. Klient wyrabia sobie ocenę naszego obiektu w ciągu kilkudziesięciu sekund na podstawie tego co zobaczy i usłyszy po przejściu progu drzwi. Dlatego tak niebagatelne znaczenie ma odpowiednie zaprojektowanie obiektu, tak aby nie tylko uzyskać efekt zainteresowania, ale poprzez odpowiedni układ stref zapewnić klientowi bezpieczeństwo i komfort.

Strefa recepcji jest zatem najistotniejszym z punktu widzenia marketingowego i wizerunkowego miejscem w spa. Niestety zwykle się o tym zapomina. W wielu obiektach recepcja spa bardzo często ogranicza się do prostej lady, ustawienia regału z kosmetykami i dwóch foteli. Jest ciasna, ciemna, wciśnięta gdzieś w kąt, gdzie trudno do niej trafić. Tymczasem jest to wizytówka obiektu. Wręcz jego esencja i początek doświadczenia spa. To tutaj klient podejmuje decyzję: zostaję na zabieg, czy wychodzę, czy jest miejsce godna zaufania i interesujące, czy kolejny gabinet kosmetyczny.

Ważne jest zatem, aby to miejsce charakteryzowała pewnego rodzaju otwartość polegają na tym, że gość nie będzie czuł się intruzem, ale osobą oczekiwaną. Po prostu gościem! Ta otwartość powinna dotyczyć każdego elementu:

  • lady recepcyjnej, która powinna być umiejscowiona centralnie w zasięgu wzroku po przekroczeniu progu drzwi wejściowych
  • miejsca prezentacji produktów do odsprzedaży, które powinny być w zasięgu ręki klienta i odpowiednio wyeksponowane w myśl zasady: zobacz, dotknij, poczuj – kup!
  • miejsca oczekiwania i ewentualnych konsultacji.

Jednocześnie strefa recepcji powinna ukrywać przed oczami klienta, to czego nie powinien zobaczyć, czyli przebieralni, stref zabiegowych oraz zaplecza technicznego i socjalnego.

Funkcjonalny podział na strefy

Kolejnym istotną zasadą, którą należy wziąć po uwagę, to podział obiektu spa na odpowiednie strefy. Zwykle dokonuje się tego na wytyczając dwie strefy: morką (basenową, łaźnie) i suchą (gabinety). Przy czym niestety najwięcej problemów zwykle sprawia przestrzeń do wykonywania zabiegów. Dotyczy to zwłaszcza lokalizacji określonych gabinetów, które mają różną specyfikę i odmienne funkcje.

Przy podziale na strefy przede wszystkim należy pamiętać, że przebieg wizyty gościa w spa może być uzależniony od jego aktualnych potrzeb i zabiegu, z którego zamierza skorzystać. Niektóre zabiegi wręcz nie wymagają o klienta przejścia całej procedury pobytu w przebieralni i można z nich skorzystać bez konieczności ubierania się w szlafrok. Dotyczy to przede wszystkim gabinetów manicure & pedicure, salonu fryzjerskiego, gabinetu wizażu oraz butiku spa. Dlatego należy te pokoje projektować najbliżej recepcji jeszcze przed strefą przebieralni i zabiegową (czystą).

Pozostałe gabinety przeznaczone do zabiegów na twarz i ciało powinno się już lokalizować w strefie czystej, która powinna być przestrzenią wyciszenia i relaksu. To samo powinno dotyczyć części przeznaczonej do wypoczynku, w której pobyt jest częścią całej ceremonii pobytu w spa. Najlepiej aby kolejność pomieszczeń była pewnego rodzaju odzwierciedleniem stopnia wyciszenia klienta i uzależniona od etapów jego pobytu, tak aby podróż klienta po spa była przeżyciem pełnym harmonii.

Należy też bardzo racjonalnie wydzielić strefy pomocnicze, czyli toalety, pomieszczenia socjalne i magazyny. Pomieszczenia przeznaczone dla personelu powinny być niezauważalne dla gościa i tak umiejscowione, aby nie zakłócały jego pobytu w spa.

Klarowna komunikacja

Zaprojektowanie funkcjonalnego i logicznego podziału na strefy pozwoli też na uzyskanie klarownej komunikacji, która będzie respektowała poczucie intymności gości. Pobyt w spa nie jest bowiem wizytą w zatłoczonej przychodni rehabilitacyjnej lub w parku wodnym, lecz jest miejscem, gdzie bardzo często, chcemy odgrodzić się od świata, by w ciszy odzyskać utracone siły witalne. Niestety jest to nie możliwe do uzyskania, jeżeli klientowi na każdym etapie jego pobytu nie zagwarantujemy odpowiedniego poziomu intymności i komfortu bezpieczeństwa.

W czasie projektowania należy zatem wydzielić strefy ogólnego dostępu dla osób nie korzystających z zabiegów (recepcja, butik spa) lub tylko z zabiegów ekspresowych (fryzjer, manicure). Następnie jasno określić kierunek i przestrzeń komunikacji osób udających się na zabiegi. W końcu wydzielić komunikację pracowników, tak aby nie naruszała poczucia intymności gości, ale jednocześnie umożliwiała wykonywanie zadań zarówno dotyczących wykonywania zabiegów, jaki i porządkowo-technicznych.

Projektowanie to proces

Opisane trzy zasady tworzenia przestrzeni spa to tylko podstawowe rady, którymi warto się kierować przy projektowaniu i nie wyczerpuje tej tematyki. Można wręcz stwierdzić, że to przyczynek do dyskusji lub wierzchołek góry lodowej ponieważ cały proces obejmuje nie tylko architekturę wnętrz. Powinniśmy raczej mówić o architekturze spa, która obejmuje proces od tworzenia koncepcji, projektowanie przestrzeni po rozwiązania marketingowe i operacyjne. Jednak uwzględnienie tych trzech podstawowych zasad pozwoli stworzyć miejsce, w którym doświadczenie spa będzie w zasięgu ręki naszego gościa.